Direktlänk till inlägg 30 mars 2011

Självbild . . . Självkänsla . . . Självförtroende . . .

Av Christina - 30 mars 2011 12:21

  Självkänsla hos makten.

 

Är det lättare för makten att styra ett folk utan självkänsla?

Jag tänker då speciellt på de invandrare till Sverige som lämnat Sverige för t.ex UK.

 

Dessa berättar om att i Sverige gavs medel till mat och tak över huvudet (i bästa fall), men i övrigt inte mycket eller snarare ingenting som gav en självkänsla, t.ex ett riktigt jobb.

 

Om ett folk lindas in i bomull på ett sätt via staten, och som staten sedan på andra sätt suger ut självkänslan från, då via olika myndigheter, blir folket då lättare att styra för makten?

 

Någon skrev i en kommentar till bloggen, och var mycket upprörd över vad han kallade för "femte kolonnare". I det fallet menades de arbetssökande som utan ett knyst accepterade en "sysselsättning" utan lön i programåtgärden JOB:s fas 3.

En hukad och kuvad grupp, som inte protesterar, en grupp som är lätt att styra för makten.

Och de som ev. protesterar kallar makten istället för "bråkstakar".

 

Är detta ett fenomen typiskt för svensk politik?

Har dålig självkänsla blivit en nationalegenskap?

 

Nu tror jag inte heller att självkänslan hos befolkningen ökar genom att t. ex. göra arbetssökande ännu fattigare, eller att säga åt sjuka att ta sin säng och gå.

Lagom (detta svenska ord) är nog bäst.  :-)

 

En arbetssökande på Gotland: http://www.helagotland.se/kronika/jenny_thomasson.aspx?articleid=6733283

 

Arbetsgivarna tjänar mer än den arbetssökande pr månad:

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=66421&a=Tuff+kritik+mot+fas+3-reglerna

 

Exempel på en svenska familj: http://www.sydsvenskan.se/inpalivet/article1426640/rdquoVi-ar-pa-vag-att-bli-okanda-for-varandrardquo.html

 
 
Ingen bild

R K

30 mars 2011 14:10

Nja, vad det handlar om är väl snarast att socialdemokraterna systematiskt, och under många år, har tagit ifrån medelklassen dess dra-åt-helvete-kapital? Detta är lika djävulskt som smart uträknat. Det har alltid varit medelklassen som har startat revolutioner, i alla länder, och genom att då hitta en avvägning mellan att beskatta densamma till döds samt göra den beroende av sockrade bidrag så har politikerna de facto lyckats koppla ett järngrepp. Ulf Nilsson har skrivit mycket om detta fenomen, bl.a i sin bok "Sverige - sluten anstalt" som finns att ladda ned gratis på nätet.

Något liknande skulle ha varit otänkbart i ett land som USA (före Obama).

 
Ingen bild

Christina

30 mars 2011 14:29

Nja, stämmer det? Medelklassen i Sverige har det mycket gott ställt idag, oavsett (s) tidigare skattesats.
Nya bilar överallt, borätter och hus köps, resor runt hela världen, påkostade bröllop, lyxnappar till bebisar, restaurangbesök, ökad försäljning på systembolaget, inredningshysteri, bubbelbadkar och nya kök, etc., etc.

 
Ingen bild

Christina

30 mars 2011 16:34

Jag mötte en kurskamrat från fas 1 i JOB häromdagen. En invandrad kvinna, runt 45 år, nu i fas 2.
Jag är inte närmare bekant med henne, men jag antar att hon har mat för dagen och ett hem att bo i.
Dock, hennes blick var död, hennes hår livlöst och ljustonat, och hon kom från ett läkarbesök. Hopplösheten stod som en mörk sky runt henne, trots detta "försvarade" hon tryggheten i Sverige. Hennes självförtroende och självkänsla hade sannolikt nu nått botten. Och, vilka alternativ finns det för en kvinna i hennes ålder med invandrarbakgrund?

 
Ingen bild

R K

31 mars 2011 10:50

Det stämmer absolut. Den svenska medelklassen är en av västvärldens fattigaste enligt en rad olika studier. Ännu fattigare är den i jämförelse med t.ex den ryska, där en normal medelklassfamilj brukar ha ett flertal bilar, datjor och kanske t.o.m ett hus på Dominikanska Republiken.

Vad som dock är det viktigaste är hur storleken på medelklassen förändras över tiden. I Ryssland har den ökat starkt sedan år 2000, samtidigt som fattigdomen har sjunkit. (Redan år 2000 var det, om jag minns rätt, "bara" 18% av ryssarna som levde under fattigdomsstrecket.) I Sverige tycks utvecklingen snarast vara den motsatta.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Skapa flashcards