Direktlänk till inlägg 25 maj 2011

Sverige halkar ned till 13-de plats . . .

Av Christina - 25 maj 2011 13:38

  Plats 13 år 2012.

 

Sverige halkar ned till 13-de plats . . . i tillväxt.

 

Sveriges ekonomi: http://www.ne.su.se/ed/pdf/39-2-ba.pdf

 

Det kan politikerna bl. a. tacka byråkratin för, t.ex arbetsförmedlingen.

 

- Avslag på åtgärden starta-eget.

- Sökande tvingas gå utbildningar de redan gått.

- Oavlönad gratis arbetskraft vilka därmed saknar konsumtionskraft.

- Stopp för kortare utbildningar hos arbetsförmedlingen.

- Legitimation för invandrad kompetens stoppas eller fördröjs.

- Ålders- och etnisk diskriminering.

- Fattigdomsfällor via inkompetent statlig och kommunal personal.

- Slappa domstolar och nonchalanta tillsynsmyndigheter.

- Etc.

 

Grandiosa politiker och handpåläggare som varken tror sig behöva lyssna eller läsa.

  

DN: http://www.dn.se/ekonomi/sverige-pa-vag-ned-i-tillvaxtligan

 

Oroande utveckling i Sverige: http://www.dn.se/ekonomi/var-tredje-ung-invandrare-utan-jobb

 

Sverige har det största sysselsättningsgapet mellan infödda och invandrare (enligt OECD).

 

Varannan ungdom: http://www.svd.se/naringsliv/varannan-ung-raknar-inte-med-ett-fast-jobb_6137239.svd

 

Rollator vid 50 år?  Extrem åldersfixering i Sverige:

http://www.dn.se/ekonomi/jobb/kostsamt-stanga-ute-50-plussare

 

-  " Att den svenska åldersfixeringen är extrem, sett i ett internationellt perspektiv, visades häromåret av Manpower, som tittat närmare på 28.000 företag i 25 länder. Samtidigt som våra politiker vill låta alla fortsätta arbeta till 69 är svenska företag sämst i världen på att rekrytera äldre arbetskraft. " -

 

I april år 2011 var det nästintill uteslutande inom den privata sektorn som antalet anställda ökade.

Jämfört med april 2010 ökade antalet anställda inom privat sektor med 125.000 personer och uppgick därmed till 2.744.000

Inom den kommunala sektorn uppgick antalet anställda till

1.066.000 personer av totalt 4.600.000 sysselsatta personer i Sverige.

 

Utgifterna för arbetslöshet steg år 2009 med 12,4 miljarder, vilket motsvarar 44,4 procent.

Både utgifterna för arbetslöshetskassorna och för arbetsmarknadsåtgärder steg kraftigt, med 42,7 respektive 56,8 procent.

Total kostnad år 2009 för arbetslösheten: 40.322.000.000 kr.

 

  

Åldersfixering på arbetsmarknaden i Sverige.

 
 
Ingen bild

Göran Dimetrio

25 maj 2011 17:03

Hmmm... Apropå detta med att det finns tankar kring att på något vis tvinga arbetsgivare att anställa personal "med annan härkomst" än etnisk svensk, med mera, bland annat som ett led i att bekämpa ungdomsarbetslösheten bland utomnordiska invandrare.

I mitt privata företag är det JAG och ingen annan, i samråd med min nuvarande personal, som avgör vem eller vilka som anställs i verksamheten. Om det någonsin skulle komma ett myndighetspåbud el. dyl. som beordrar mig att agera annorlunda, lägger jag hellre ner företaget med OMEDELBAR verkan, än fogar mig efter det. Observera att jag faktiskt menar allvar med vad jag säger, liksom flertalet andra privata företagare i Sverige. INGEN annan skall tala om för mig hur jag skall agera med de medel jag och mitt företag drar in från vår produktion med egna idéer. Ingen! Vi betalar givetvis villigt normala skatter etc som gäller för företagare och individer i Sverige, men där går gränsen. Och det handlar inte om rasism, inte på några villkor. Jag bedömer människor efter deras egenskaper och kunskaper, inte efter etnicitet eller religion. Till skillnad från många av våra invandrare, får man tillägga. Och har man inte tillräcklig utbildning eller språklig, social och kulturell förmåga för att platsa hos oss, så har man inte.

 
Ingen bild

Christina

25 maj 2011 17:22

*
Mina föräldrar var småföretagare under 40-, 50-, 0ch 60-talet i Sverige. De anställde huvudsakligen via kontakter, inkl. släkten.
Själv, infödd svensk, har jag blivit ålderdiskriminerad på arbetsmarknaden under drygt 10 år.

 
Ingen bild

Trött

25 maj 2011 20:41

Den enda etniska diskriminering som bevisligen förekommer är de sk. instegsjobben. Där betalar staten 80% av lönen om en arbetsgivare anställer en invandrare istället för en etnisk Svensk.

Dvs det är diskriminering mot Svenskar. Motsatsen hade aldrig accepterats.. vilket sjukt hyckleri.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards