Direktlänk till inlägg 20 april 2011

Slöseri med akademiker . . .

Av Christina - 20 april 2011 12:12

 

 

Slöseri med med ALLA akademiker, både infödda och anlända till Sverige.

 

En majoritet av akademiker jobbar inom den offentliga sektorn, eventuellt då förutom företagsekonomer, marknadsförare, ingenjörer, och en del IT- och HR-folk.

 

Den offentliga sektorn har inte anställt särskilt mycket sedan början och mitten på 1990-talet, utan tvärtom.

 

Ca 25 % av deltagarna inom fas 3 i AF:s programåtgärd JOB är akademiker.

En del akademiker blir "överliggare" vid universiteten p.g.a brist på jobb.

Vilka kan hanka sig fram på lärarvikariat?

 

De som då passerat 30 år utan större arbetslivserfarenhet blir i stort sett dömda till evig arbetslöshet, såvida de inte omskolar sig till plattläggare eller till något inom VVS.

 

DN: http://www.dn.se/debatt/nyanlanda-akademiker-maste-lattare-fa-fotfaste

 

RiR rapport: http://www.riksrevisionen.se/templib/pages/NewsPage____2293.aspx

 

SCB. Yrkesstrukturen i Sverige år 2004: Se sid. 9.

http://www.scb.se/statistik/AM/AM0208/2004A01/AM0208_2004A01_SM_AM33SM0601.pdf.pdf


Rekordmånga söker till Universitet och Högskolan inför hösten år 2011.

Flest söker till Handelshögskolan (privata sektorn), och minst antal till lärarutbildning (offentliga sektorn).

SvD: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rekordmanga-soker-till-hogskolan_6095929.svd

DN: http://www.dn.se/nyheter/sverige/rekordmanga-soker-till-hogskolan


Plugga istället för att jobba med låg provisionslön:

http://www.dn.se/nyheter/politik/wanngard-ber-om-ursakt-for-skitjobb


Populäraste utbildningar just nu: http://www.dn.se/nyheter/sverige/har-ar-de-popularaste-utbildningarna

 
 
Ingen bild

R K

20 april 2011 13:12

Hehe...snacka om att känna sig träffad! :-)
Tyvärr får man som bekant inte omskola sig i fas 3 och även i tidigare faser skulle det i princip sett vara meningslöst eftersom det krävs minst en KY-utbildning på ett par år för att få en sådan VVS-utbildning att man skulle kunna vara eftertraktad på arbetsmarknaden. Om man skall välja mellan pest eller kolera så tror jag faktiskt, trots allt, att jag föredrar moderåttornas jobbcoacher framför sossarnas "utbildning", med vilken de alltid menar AMS-utbildningar men sällan säger det rent ut. I undantagsfall, om man har tur, kan man ju råka få en bra jobbcoach. AMS-utbildningar är däremot ALLTID skräp. Det är bättre att säga att man har rest jorden runt i ett års tid än att ta upp dem i sin CV.

Apropå högre utbildningar inom eftertraktade områden, t.ex dataingenjörer, så tror jag att hemligheten ligger i att först jobba inom området under ett par år, så att man får arbetslivserfarenhet, och därefter hoppa på en 4-årig utbildning på Chalmers eller KTH. Det tycks vara den gemensamma nämnaren i samtliga de fall som jag har varit med om. De av mina gamla kompisar (utom en) som har gått långa, teoretiska, naturvetenskapliga och tekniska utbildningar och kommer ut i 30-årsåldern utan erfarenhet har det mer eller mindre gått åt h-vete för. De som däremot har haft något "skitjobb" inom IT i ett par år innan de hoppar på dataingenjörsutbildningen har lätt kunnat få bra jobb (så länge som de inte har fyllt 30). Ett exempel är min kusin och idag snackade jag med en 25-årig kille som hittills har jobbat och som tänker hoppa på dataingenjörsutbildningen på Chalmers nästa år. Han är inte orolig att få jobb eftersom hans kompisar har gjort likadant och nu sitter på välbetalda arbetsplatser.

 
Ingen bild

Christina

20 april 2011 13:20

"RK"
Ja, det stämmer.
Även i början på 70-talet var det hög arbetslöshet. Det fanns t.ex ett överskott på lärare då. Själv hade jag under studierna ett typ "skitjobb" inom statistik, och sedan när jag var färdig med studierna så fick jag direkt ett handläggarjobb inom ämnesområdet.
Det är alltid bra att kunna visa upp arbetslivserfarenhet oavsett typ av jobb.

 
Ingen bild

Christina

1 juni 2011 22:38

Arbetslösa har ingen lön.
De som har ett arbete har en lön.
Så enkelt är det.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards