Direktlänk till inlägg 2 augusti 2011

Fas 3 - nöjd eller inte nöjd?

Av Christina - 2 augusti 2011 19:27

  Politik i Sverige.

 

Under vecka 30 år 2011 fanns 27.000 st personer inskrivna hos AF i Fas 3.

850 st personer av dessa har valts ut till en intervju (intervju av vem eller vilka?).

Sammantaget har 37.000 st personer gått in i

Fas 3 sedan år 2009.

15 %  av dessa har gått vidare till arbete, studier, eller pension, eller t.o.m kanske gått vidare till himlen (en majoritet av deltagarna i Fas 3 är 50 + år).

Mediantiden för arbetslöshet i Sverige är längre ju äldre den sökande är. Allra längst bland 60-64-åringar.

 

Vid ett bortfall i en undersökning på 44 % hade t.ex SCB slängt undersökningen i papperskorgen.

I sådana fall behöver inte SCB vara en propagandamaskin. De hade ju då inte granskat sig själva.

 

Nu har AMS ledning beslutat att Fas 3-are ska få utföra riktiga arbetsuppgifter, trots snedvridningen av konkurrensen mellan företag, (obetalt arbete).

Ersättningen till företagen ska modifieras (?) i förhållande till kostnaderna (?) för den arbetssökande.

Insatser under Fas 3 ska även kunna utökas med t.ex utbildningsinsatser (för 50+ personer ?).

57 % av deltagarna är 50 år eller äldre.

 

Anordnare har granskats och många av dessa har fallit bort som oseriösa anordnare, d.v.s ingen ny information för de arbetssökande.

Uppgifter från mitt AF var att de offentliga anordnarna/aktörerna var allra sämst beträffande fas 3 platser.


Den primära uppgiften för en åtgärd är att den leder till ett jobb.

Nöjd blir man hos frissan.


NA: http://na.se/nyheter/2.2212/1.1247471-na-granskar-fas-3-3-700-kronor-i-manaden


DN: http://www.dn.se/nyheter/politik/s-fas-3-leder-inte-till-jobb

 

AF: http://www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Pressrum/Pressmeddelanden/Pressmeddelandeartiklar/Riket/8-2-2011-Tre-av-fyra-ar-nojda-med-sin-plats-i-Jobb--och-utvecklingsgarantins-tredje-fas.html

 

SvD: http://www.svd.se/naringsliv/manga-ar-nojda-med-jobbgaranti_6363614.svd

 

DN: http://www.dn.se/nyheter/sverige/de-flesta-ar-nojda-med-jobbgarantin

 

Xet: http://www.expressen.se/nyheter/1.2516197/de-flesta-ar-nojda-med-jobbgarantin

 
 
Ingen bild

R K

3 augusti 2011 10:08

Det där utfallet är en blandning av Stockholmssyndromet (http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholmssyndromet) och en ludermässigt genomförd propagandaundersökning som t.o.m skulle ha gjort Goebbels fylld av beundran. Som så många andra frågar jag mig varför man inte låter ett oberoende institut genomföra undersökningen med ett större (slumpmässigt) urval av respondenter. Denna undersökning skulle sedan ha kompletterats med en kvalitativ studie av X antal fas 3:or.

Vilken akademisk statistiker som helst garvar givetvis häcken av sig åt en sådan "undersökning", men skrattet fastnar till syvene och sist i halsen. Det är mycket otäckt att inte någon inflytelserik journalist ifrågasätter varför man inte lät ett oberoende institut genomföra studien, helt anonymt och avpersonifierat.

 
Ingen bild

Christina

3 augusti 2011 13:12

'
Även om AMS (AF:s huvudkontor) utger sig för att ha gjort undersökningen, så kan de ju ha upphandlat något institut.
I vilket fall, i en personlig intervju med sökande som är rädda för att förlora sin ersättning om de säger fel saker, blir svaren inte sanningsenliga.
En kvantitativ enkätundersökning av ett oberoende institut hade räckt.
De sökande som själva lyckas hitta en fas 3-plats kan ju ev. känna sig nöjdare än andra, men å andra sidan, jobba utan betalning???

*

 
Ingen bild

Christina

3 augusti 2011 13:37

*
Apropå "Stockholmssyndromet" . . .
Journalisten och Tf ansvarig utgivare: Lena Mellin på Aftonbladet åkte med i regeringsplanet på (s) tid. Vilka som åker med i regeringsplanet nu vet jag inte.
*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards