Direktlänk till inlägg 14 augusti 2011

JK:s "spara-pengar"- taktik . .

Av Christina - 14 augusti 2011 23:16

JK:s taktik . . .

 

JK anser uppenbarligen att den ofantligt stora offentliga skatteavlönade sektorn i Sverige gör så oerhört många fel angående dels upplysningsplikten (Förvaltningslagen 4 §), och dels enligt Personuppgiftslagen (PuL, felaktiga, missvisande, och kränkande uppgifter i den offentliga sektorns olika persondatabaser), att skadestånd (enligt SkL 3:2 och SkL 3:3 resp. PuL 48 §) skulle ge ett så stort hål i statens penningpung, att det är omöjligt att bifalla.     


Så är det, och då struntar JK i folks rättssäkerhet, och alla konsekvenserna av alla fel som görs.    

 

Vad säger Piratpartiet om det?

Det är en fråga av väsentlig betydelse.

 

Det är dock skillnad på fall och fall, och fel och fel!

 

För att slippa undan i vissa fall så tillämpas istället fel lagar.

Då publiceras inte ärendena på JK:s webbsida.


http://jk.se/Beslut/YttrandenIVissaFragor/2250-11-80.aspx


Och snälla JK, att radera felaktiga eller missvisande eller kränkande eller irrelevanta uppgifter i en digital akt är inte detsamma som att gallra en hel akt.

 

  Statens penningpung.

 

Till jobbskatteavdragen 1 till 4 istället.

Låtsasverksamheter med jobb i betydelsen: "avslutar jobbet utan åtgärd".

Det är ungefär som i Fas 3, pysselsättningsplatser, fast med en HELT annan ersättning.


Jag funderar på att starta en FB-sida om detta ovan istället för den tänkta webbsidan: www.personuppgiftslagen.eu

 
 
Ingen bild

Christina

15 augusti 2011 02:01

*
I ett fall t.ex gör AF en bedömning av en person, och med en sådan motivering som i princip leder till en avaktualisering (och inte en avanmälan) av personen ifråga från AF, kodar detta med koden 14, och personen överförs därmed i praktiken till ett annat sämre ek. "trygghetssystem" (kommunen) utan ett vidare ansvar för AF.
JK handlägger detta enligt PuL.
Avslag skadestånd.


Ett annat fall t.ex där vissa missvisande personuppgifter (som inte ingick i ärendet), och som uppges tillkommit enligt 15 § i Förvaltningslagen (utan att källan är dokumenterad enligt 17 § i samma lag) så handläggs det enligt Förvaltningslagen istället för enligt PuL av JK.
Avlag skadestånd.


*

 
Ingen bild

Christina

15 augusti 2011 22:11

*
Istället ska det svida ordentligt i baken och penningpungen på myndigheterna, så att tjänstemännen lär sig sköta sitt jobb ordentligt.

http://www.datainspektionen.se/Documents/faktabroschyr-personregistrering.pdf

http://www2.datainspektionen.se/bt/ladda-ner-a-bestaell?page=shop.product_details&flypage=produktsida.tpl&product_id=30&category_id=15


*

 
Ingen bild

R K

16 augusti 2011 08:15

..."att skadestånd (enligt SkL 3:2 och SkL 3:3 resp. PuL 48 §) skulle ge ett så stort hål i statens penningpung, att det är omöjligt att bifalla."

Intressant. Jag associerar direkt till bin Ladens strategi (som CIA hade vetskap om hela tiden), nämligen: "Bleed the US economy to death by bringing the war onto muslim soil".

Den funkade uppenbarligen mycket väl.

I Sverige behövs det dock inga turbanförsedda män i kjolar som gömmer sig i grottor. Motsvarande terrorister hittar man istället i form av inkompetenta tjänstemän, chefer och politiker lite varstans inom den offentliga sektorn.

 
Ingen bild

Christina

16 augusti 2011 14:17

*
Svar till "RK"
Terrorister i blankputsade skor och grå dräkter, hahaha.
Nästa gång det ska städas här hemma, så ska jag ta fram dammsugaren, men sedan säga: " Nej, jag avslutar jobbet utan åtgärd".

Det är enklare att måla samma stol två gånger, istället för att ta itu med verkligheten.

*

 
Ingen bild

Christina

17 augusti 2011 01:46

*
PRAXIS
Arbetsförmedlingens avgöranden + Högsta Förvaltningsdomstolen (6 §).

Enligt Rättsinformationsförordning (1999:175)

7 § Rättsinformationssystemet skall innehålla uppgifter om sådana vägledande avgöranden i förvaltningsärenden från centrala statliga myndigheter under regeringen som är av betydelse för allmänheten, och som inte kan överklagas. Myndigheterna prövar själva om ett avgörande uppfyller dessa förutsättningar.
Av uppgifterna skall det framgå vilken fråga som har prövats. Dessutom skall myndighet, diarienummer och datum för avgörandet anges.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards