Direktlänk till inlägg 10 februari 2012

Fas 3 och Skogsstyrelsen . . .

Av Christina - 10 februari 2012 17:29

 Skröplig skog.

 

Fas 3 och statliga Skogsstyrelsen . . .

 

(M) fas 3-åtgärd för arbetssökande >  3 år.

 

Läs och begrunda själva: http://www.dagensarena.se/innehall/reportage/med-arbete-som-sysselsattning/


Fas 3 är ologiskt säger IFAU:
http://www.dagensarena.se/nyheter/forskare-om-fas-3-%E2%80%9Dologiskt-for-fel-personer%E2%80%9D/

Dubbelt förnedrade är det för de friska arbetssökande som utför reguljärt arbete utan lön inom ramen för så kallade "Sociala företag" (ekonomiska och ideella föreningar, och ibland AB). Ett exempel på sådana företag är: http://www.prio1.se/category/var-ide/sa-borjade-det/

 

Ungdomsarbetslösheten i Sverige: http://cornucopia.cornubot.se/2012/01/en-graf-sager-mer-en-hel.html

 

När blinda ska leda alla de "haltande" dansarna på arbetsmarknaden: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/inget-skal-att-behalla-arbetsformedlingen_6838255.svd

 
 
Ingen bild

Christina

10 februari 2012 22:01

På Facebook har diskuterats möjligheten att överklaga fas 3 fenomenet.
Jämför vad din aktivitet/sysselsättning/uppgift innebär för lön på den reguljära arbetsmarknaden (kolla i SCB:s lönestatistik) och överklaga, först till Af och sedan till en Förvaltningsrätt.
Rätten att överklaga Af:s beslut om åtgärder/anvisningar finns i Förvaltningslagen (FL) 22 § och 3 § 2a stycket (EKMR artikel 6.1 och 13).

 
Ingen bild

Christina

12 februari 2012 00:44

*
Hur ser då verkligheten ut i fas 3?
Jo, om jag tar mig själv som ett exempel:
Om karriären hade löpt på, hade jag idag haft en lön, utifrån ålder och bakgrund, på 45.000 kr/mån brutto.
Uppgiften hos en anordnare, enligt Af:s anvisning till fas 3, skulle på den reguljära arbetsmarknaden generera en inkomst på 24.500 kr/mån brutto.
Jag får ut 4.000 kr/mån netto från staten i ersättning, och min anordnare får 5.000 kr/mån netto, för att förvara mig.
Vad får jag då ut av allt detta?
Jo . . .
Jag kliver upp kl 7, lägger mig kl 24, och somnar kl 03, d.v.s en strukturerad dag och natt.
Under dagen umgås och pratar jag med 25-50 st andra ledsna eller t.o.m deprimerade andra fas 3 deltagare, och en majoritet > 50 år.
Själv blir jag också ledsen innerst inne, får fysiska besvär, och måste gå till husläkaren. Sjukpenningen är då på samma nivå som ersättningen, med 1 karensdag.
16 % av samtliga deltagare i fas 3 står i kö för en sådan plats.

*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards