Direktlänk till inlägg 20 maj 2012

"Rekonstruktion" av arbetslösa arbetssökande

Av Christina - 20 maj 2012 14:16

   Att trycka på rätt knapp.

 

 

Dag 1 av en arbetslöshet behöver Af endast ställa 4 frågor, nämligen . . .


1. Varför, vet du, eller tror du, att du blivit arbetslös?


2. Hur stor är din chans att få ett arbete direkt nu?


3. Om du uppskattar att din chans är liten, varför?


4. Vad anser du själv att du behöver för att få ett jobb snabbt?


Annan information som Af har, av erfarenhet och från statistik, kan komplettera bedömningen av hur en "rekonstruktion" ska gå till.


Vissa faktorer och variabler som ålder, etnisk bakgrund, kön, utseende, familjesituation, personliga svagheter, eller fysiska svagheter, går sällan eller aldrig att förändra.


Om man tittar på t.ex. tjänsteföretag som ska rekonstrueras för att en konkurs ska kunna undvikas så gäller följande:


1. Är sortimentet av tjänster för brett?


2. Är sortimentet av tjänster för smalt?


3. Är tjänsterna föråldrade?


4. Vilka lönsamma tendenser finns på tjänstemarknaden idag?


5. Är lokalens/företagets läge/GPS fel? Flytta företaget inom orten/inom landet/utanför landet?


6. Är det något fel på marknadsföringen och kommunikationen med kunderna?


7. Är det något fel på inredningens inre eller yttre kommunikation i lokalen?


8. Saknas kassalikviditet, eller saknas kreditmöjligheter för en utveckling och tillväxt?


9. Saknas en kortsiktig eller en långsiktig taktik och strategi?


10. Fel målgrupp för tjänsterna? 



11. Finns samarbeten och ett nätverk?



12. Finns det yttre strukturella problem i omvärlden? 


13. Får ägaren tillräckligt med stöd och support från familj och från den nära omvärlden?


Med mera, för att inte bli långrandig . . .


Så visst är det faktiskt jämförbart! 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards