Direktlänk till inlägg 20 december 2009

FUT-delegationen och Rättshjälpsmyndigheten . . .

Av Christina - 20 december 2009 08:30

  

Nyligen har Rättshjälpsmyndigheten (RM) i Sundsvall  betalat ut 3.000 kr till en pensionerad jurist från Uppsala utan F-skattsedel men med en firmabeteckning. Juristen hade begärt drygt 6.000 kr.


Till saken hör att juristen inte alls utfört något ersättningsberättigat arbete.

Under upplysningar till RM uppger juristen en oriktig grund i det juridiska ärendet.

Juristen hade inte satt sig in i ärendet, utan hittade på något lämpligt för att kunna få ut pengar.


Först sökte juristen pengar hos Kammarrätten. Sedan sökte denne pengar hos ett försäkringsbolag, och så slutligen hos RM, och allt detta UTAN medborgarens kännedom. Medborgaren hade undertecknat en standardansökan endast med tanke på ett kommande Tingsrättsmål.

Och där hos RM fick juristen således pengar, men bara hälften av beloppet.


Och, en skattebetalande medborgare saknar överklagan-möjlighet i sammanhanget. Utbetalningen anses inte angå medborgaren.

En moderat (m) från Stockholm och en miljöpartist (mp och tillika jurist) från Uppsala deltog i beslutet. Plus 2 st lokala advokater och en hovrättspresident.


Undrar om FUT-delegationen har utrett och tänkt på sådana här typer av ärenden?

Eller handlar det enbart om att medborgaren Svensson på gatan ska sättas dit i "välfärdssystemet" ?


Ny version av Rättshjälp och taxor.
I slutet av december år 2009 publiceras Rättshjälp och taxor 2010, en broschyr som bl.a beskriver rättshjälpslagens bestämmelser om rättshjälp och rådgivning.


Intern kontroll hos myndigheter: (med vissa maskor i nätet)


http://www.esv.se/download/18.4943f9ff11898d33e3680002614/Handledning+ISK+ver+080404.pdfnt/1/c6/08/06/69/8c6365ca.pdf


Rättshandlingar, avtal, fullmakter, med mera : http://www.notisum.se/RNP/sls/lag/19150218.htm

Handelbalken 18 kap (ombudsmän). : http://www.notisum.se/RNP/sls/lag/17361232.htm

Sak-ocker: Brottsbalken (BrB) 9 kap 5. 

Samt övriga §§ nämligen: BrB 9:1, BrB 10:5.

Felaktiga utbetalningar i "välfärdssystemet" gäller "gräsrötterna" i samhället och inte grovt orediga jurister http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20080206.HTM.

 
 
Ingen bild

Christina

21 december 2009 20:15

SVAR FRÅN ESV:
--------------------------------------------------------------
FUT-delegationen upphörde 2008 när de lämnade betänkandet Rätt och
riktigt (SOU 2008:74). Efter det har regeringen givit ett antal
myndigheter som förvaltar det största välfärdssystemen ett uppdrag
(samordningsuppdrag) att samarbeta inom ett antal områden i syfte att få
ner de felaktiga utbetalningarna i just dessa välfärdssystem. ESV leder
detta arbete som pågår tom 2011. Arbetet inriktar sig både mot fel som
begås av bidragmottagarna men också på fel som begås av tjänstemännen.
Felen som begås kan vara både medvetna och omedvetna. RM ingår inte
bland de myndigheter som är med i detta samordningsuppdrag.

I normalfallet är advokatersättningar inte att betraktas som bidrag,
utan som ersättning för utförda tjänster.
Myndigheter har krav på sig
att ha en god intern styrning och kontroll.
Det betyder bla att de måste
bygga upp strukturer och policys för att säkra att pengarna går till
rätt ändamål. För att kunna få ersättning för faktiska kostnader är
det rimligt att det krävs någon form av underlag som ligger till grund
för utbetalningen.
Exakt vilka underlag RM kräver kan endast de
själva svara på. Utöver myndighetens egna uppföljningar av den
interna styrningen och kontrollen granskas den av revisorer från
Riksrevisionen.

 
Ingen bild

Christina

22 december 2009 06:55

.
SVAR TILL ESV
.......................................................................

A-kassa eller F-kassa är t.ex inga bidrag utan försäkringar inbetalda via avgifter och tidigare skattad lön.

Att en Jur kand (inte en advokat) med firma men utan F-skattsedel erhåller en ersättning utan ett utfört arbete, en ersättning baserad från skattemedel, bedömer jag som en allvarlig och felaktig utbetalning från "välfärdssystemet".
Ännu allvarligare är att rättsväsendet anser att detta inte angår de svenska medborgarna, och fråntar därmed medborgares både överklagningsrätt resp. yttranderätt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards