Direktlänk till inlägg 14 oktober 2010

Fas 3 . . .

Av Christina - 14 oktober 2010 15:58

För läsare av bloggen som inte vet vad "Fas 3" i arbetssökande-sammanhang är kommer här en analys.

Själv befinner jag mig nu i första halvan av fas 2, men hamnar sannolikt i fas 3, år 2011, av åldersskäl.


Just nu finns 23.000 medborgare inom fas 3 av 82.000 totalt inom JOB.


Redan i fas 1 kan man ana vilka som kommer till fas 3 i JOB (lag SFS 2007:414) slutligen.


Även om jobb inte finns för alla sökande i Sverige (inga nya jobb skapas), så diskrimineras vissa grupper på arbetsmarknaden.


Är du arbetslös så börjar t.ex åldersdiskrimineringen redan vid 30-35 års ålder.

Har du redan ett jobb så börjar åldersdiskrimineringen vid ca 40-45 år.


Fas 3 i JOB

- Särskilt äldre över 50-55 år
- Utseendet t.ex. överviktiga eller något annat "avvikande" utseende
- De med kort utbildning och/eller med kort arbetslivserfarenhet

- "Överliggare" de med en för lång och för hög utbildning

- Omskolade till "fel" yrke 

- Utbildade inom ett "överskottsyrke"
- Invandrare, flyktingar 
- Sociala och/eller medicinska handikapp

- Traumafall p.g.a mobbing (mobbing av myndigheter eller i arbetslivet)
- De få slappa, eller de som slutligen helt enkelt lagt av (motivationsbrist)
- De med en kombination av ovanstående


Att vara äldre eller invandrare innebär även det ett "avvikande" utseende.


För varje år som går blir luckan i CVn längre för dessa grupper, och detta blir då en ytterligare faktor till arbetslösheten.


Vad gör Af och politikerna åt detta ???

 

Trygghetsrådet klarar arbetssökande bättre än Af :

http://www.trr.se/Om-TRR/Kontaktpersoner/Pressmeddelanden/2010/TRR-Trygghetsradets-arbetsmarknadsstatistik-tre-forsta-kvartalen-2010/


Unga och Af: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/unga-tror-inte-pa-arbetsformedlingen_5459171.svd



 
 
Ingen bild

Regimkritikern

14 oktober 2010 17:41

Jag vill hävda att det är mycket svårt att avgöra vem som kommer att hamna i fas 3, av dem som befinner sig i fas 1. Detta beror troligen på aktören snarare än på personen ifråga. Min egen erfarenhet är att fas 1+2 endast fungerar som en transportsträcka till fas 3. Det hade - ironiskt nog - varit både bättre och billigare om fas 3 hade införts direkt efter de 300 a-kassedagarna. Detta skulle dock ha varit en politisk omöjlighet. Makthavarsvinen måste ju ge intryck av att de gör någonting; att de ger folk en chans. Därför skulle det inte funka att montera upp "slaktmaskinen" direkt.

 
Ingen bild

Christina

14 oktober 2010 17:52

*
Nja, det beror helt på vilken anordnare man får i fas 1.
Min anordnare var jättebra.
Min motivation ökade positivt, och jag fick även ett jobberbjudande.
Ett erbjudande som föll därför att företaget miste anbudet i en upphandling.
Men, fas 2, om man tillbringar den hemma, är den enbart en transportsträcka till fas 3. Det vet också Af.

 
Ingen bild

Regimkritikern

14 oktober 2010 18:39

Jo precis, det är anordnaren som det beror på. Jag hamnade i fas 1 nästan "från början", när (L)JUG var ganska nytt, och råkade då ut för en av de allra värsta charlatanerna: KFG. De var så dåliga, och fick så mycket klagomål, så att t.o.m AF tog förnuftet till fånga och sade upp avtalet med dem. Allt som KFG gjorde var att kalla oss lata och komma med hot.

Men visst, det är förmodligen snäppet bättre idag, när man åtminstone får välja coachföretag själv. Det fick inte jag göra. Och det var precis likadant för mig i fas 2. Ironiskt nog så har jag - än så länge - aldrig haft det bättre inom (L)JUG än vad jag har nu, i fas 3. Den här anordnaren är riktigt bra (relativt sett).

 
Ingen bild

Christina

14 oktober 2010 18:44

*
Grattis till din anordnare i fas 3.
KFG bestod av f.-.d arbetsförmedlare från Sandviken :-)

 
Aggiator

Aggiator

22 oktober 2010 23:45

Jag undrar oxå vad Af och politikerna gör åt detta. Helt klart är att äldre diskrimineras på arbetsmarknaden. Har man inte gått i skola på 25-30 år hur lätt är det att börja plugga då. Jag håller med de som säger att typ Fas 3 borde sättas in tidigare. Förstår inte varför insatser måste dröja så länge. Det känns som om samhället vill knäcka folk först innan de börjar utnytja dem.

http://aggiator.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Christina

24 oktober 2010 15:14

Håller med! Varför ska man plågas i 300 dagar hemma i fas 2 ?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards