Direktlänk till inlägg 7 maj 2011

Misshandlade och tilltufsade arbetssökande . . .

Av Christina - 7 maj 2011 13:17

  Begagnad nalle hos Prio1.

 

Myndigheter och en del arbetsgivare, inkl. vissa upphandlade anordnare, misshandlar mentalt arbetssökande i Sverige, både på samma och olika sätt.

 

Hur trötta, kränkta, och tilltufsade blir inte dessa arbetssökande i Sverige?

Hur mycket konkret energi tar detta ifrån individerna?

 

Svenska arbetssökande har t.ex reseförbud i praktiken (både inom och utom Sverige= kommunal fotboja).

De med A-kassa har rätt till 25 dagar "ledigt".

De med aktivitetsstöd har rätt till 20 dagar "ledigt".

Om en anordnare stänger verksamheten i 2 veckor blir det enbart 2 veckor "ledigt" för den arbetssökande.

Och, beträffande tidpunkten, så tvingas de arbetssökande även rätta sig efter förmedlarnas egna semestrar.

 

Tilltufsade och fattiga ska alltså dessa individer söka jobb hos ytliga och kräsna arbetsgivare.

 

Synonymer till tilltufsad:

Rynkig, förtvinad, fårad, hopkrumpen, utmärglad, krympt, vissnad,

misshandlad, sjaskig, kantstött, nött, eländig, avsigkommen, tillplattad, stukad, sliten, luggsliten, medfaren, tilltygad, illa åtgången.

 

Ja, vi blir verkligen illa åtgångna, av både politiker, arbetsförmedling, kommuner, andra myndigheter, anordnare, och en del arbetsgivare.

 

Så trötta och misshandlade att 10 tim sömn och en dusch hjälper inte, 10 koppar té eller kaffe hjälper inte.

Man svettas, men inte av värme utan av iskall stress.

Nu måste jag genast ta en blodtryckstablett!

 

 Utbränd.


Satsar på jobben? http://www.svd.se/nyheter/inrikes/m-tar-strid-om-jobb-och-fattigdom_6147211.svd

 
 
Ingen bild

R K

8 maj 2011 22:23

Apropå detta så tror jag faktiskt att regeringen har målat in sig i ett hörn (förutsatt att pudlarna till journalister bara gör det som de skall göra, d.v.s granska och ifrågasätta makten). Om regeringen å ena sidan erkänner att de långtidsarbetslösa INTE är "sköra människor" som har alkoholproblem m.m utan istället säger sanningen, d.v.s att det finns massvis med välutbildade, fullt normala människor i fas 3, då blir detta också ett erkännande av den katastrofalt misslyckade politik som de har fört.

Om de å andra sidan väljer att även fortsättningsvis kalla oss för sköra människor, då får de svårt att förklara varför dessa sköra människor skall ses som delinkventer och brytas ned ytterligare med hjälp av psykisk tortyr och slavarbete. Är tanken att dessa sköra människor skall utveckla svåra depressionssymtom, så att de förhoppningsvis tar livet av sig och politikerna blir av med problemet, eller vad?

Ställ sådana frågor, ni lata murvlar! Tryck aggressivt på politikernas självmotsägelser. Fråga rent ut om de tycker att det är lämpligt att plåga "sköra människor" med slavarbete under hot om avstängning. För i så fall är det ju tal om ren nazism, och att belysa och slåss gentemot densamma har ju alltid lyckats appellera till Gramsci-vänstern inom journalistkåren.

 
Ingen bild

Christina

8 maj 2011 22:51

Littorin kallade fas 3-are för funktionshindrade.
Hillevi Engström kallar fas 3-are för "sköra".


Vad det handlar om är vanliga arbetssökande, som arbetsmarknaden inte önskar, t.ex de som är 50+ år (60%), de som är invandrare (25%), de som inte ser ut som topmodels, de som har en utbildning som inte efterfrågas i så stor utsträckning (22 % akademiker), etc., etc.
Och, det finns säkert en och annan funktionshindrad också.

Oavsett allt, ska inte människor vara gratis arbetskraft som "säljs" ut av staten med en bonus på 225 kr/dag/person.

 
Ingen bild

Christina

8 maj 2011 23:03

Historien hinner alltid upp politiker.
Logiska kullerbyttor när de försöker försvara något som är fult och något som är fel.
Ungefär som Littorin, som ville vara med barnen och sedan reste till USA. :-)
Med svansen mellan benen.

 
Ingen bild

Christina

9 maj 2011 01:32

"RK"
Så här t.ex beskrivs långtidaarbetslösa:
http://www.riksdagen.se/templates/R_ExternalPage____3383.aspx?op=anf&anf=1111006290074308512

och

http://gd.se/nyheter/jobbpengar/1.2586456-miljoner-till-projekt-for-langtidsarbetslosa

och

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=71&dok_id=GX12628

Hoppas länkarna fungerar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards