Direktlänk till inlägg 20 juli 2011

Samverkan, integritetskränkningar, och etiska koder

Av Christina - 20 juli 2011 15:52

  Sant eller falskt?

 

Myndigheter kan på olika sätt samverka med andra myndigheter, och även samverka med olika privata aktörer.

Integritetskränkningar (en juridisk term) kan då ske, samt parallellt då även sekretessbrott.

 

Privata aktörer äger t.ex. ingen befogenhet att myndighetsutöva.

Om privata aktörer självständigt myndighetsutövar så begår dessa ett avtalsbrott.

 

Många offenliga (och även privata dito) handläggare har en personlighetskaraktär som innebär att dessa inte äger förmågan att ta till sig en etisk kod i sitt arbete.

 

Vissa kommunala handläggare t.ex. lever i en förvissning om att de äger advocacy”/ företrädarskap för arbetssökande, vilket endast gäller i undantagsfall, om handläggare ens har en initial befogenhet ö.h.t att handlägga ett arbetssökandeärende.


 

Sådana karaktärer gillar inte sällan att prata vitt och brett, skvallra, och på så och olika sätt, både uppsåtligt medvetet och okunnigt omedvetet missakta andra personer.

Dessa begår då brott mot olika lagar/paragrafer beroende på personens/den anställdes verksamhetsinriktning.

Uppgifter som sprids kan antingen vara sanna eller falska.

 

Alla medborgare som har med olika myndigheter att göra, t.ex arbetsförmedlingen, kommuner, f-kassan, sjukvård, etc., o.s.v. bör vara uppmärksamma på detta problem här ovan.

 

Andra exempel. SMS: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/snart-kan-du-fa-sms-fran-doktorn_6316806.svd

 

Lapp i tvättstugan: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tvattstugelappen-var-en-patientjournal_6335294.svd

 

DN: http://www.dn.se/nyheter/sverige/satte-upp-sjukjournal-i-tvattstugan

 
 
Ingen bild

Christina

22 juli 2011 01:28

*
Du som ev. drabbas av "kommunala beslut" kontrollera alltid att tjänstemännen har delegationsrätt att själva ta beslut i din typ av ärende.
I en stadsdel inom Stockholms kommun har tjänstemän avslagit medel på ca 240.000 Kr utan delegationsrätt enligt Kommunallagen. Besluten saknar då rättsverkan.
*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards