Direktlänk till inlägg 31 juli 2011

50-talet . . .

Av Christina - 31 juli 2011 10:58

  1950-tal.

 

Var det någon som släppte bomber i Skandinavien på 50-talet?

Knappast.

Däremot fanns det vanligt ungdomsbus.

Jag minns att ett äldre syskons studentklasser (1959) busade så till den grad att det stod om det i en lokaltidning. Jag tror t.o.m att polisen kom. De hade sprungit in på en biograf, i ungdomligt högmod och studentyra.

 

Själv har jag länge försvarat åtminstone småföretagare. Mina föräldrar var nämligen det.

Men, hur ser det ut idag?

De kräver studentexamen för ett jobb åt de unga, men de tittar aldrig på betygen.

Civilekonomer får jobb som löneassistenter, o.s.v

Arbetssökande får knappt svar på sina ansökningar.

Ingen sökande får vara över 35 år.

 

Kommer barnbarnen att få ett jobb ö.h.t.?

Kommer de att få en egen bostad?

Om jag ramar in en del av de dokument som jag just nu sorterar, kommer de då att radikaliseras?

Kommer de att släppa bomber för hur mormor har behandlats?

 

Lars von Trier ångrar sin film Dogville.

Vilka fler ångrar vad på 2000-talet?

 

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt_6355274.svd

 
 
Ingen bild

R K

31 juli 2011 11:35

Mycket bra!

Angående bombdådet så var det någon på Motpol.nu som skrev en klockren kommentar i stil med din, nämligen att på 50-talet så hade man tillgång till precis samma konstgödsel m.m som idag. Ändå förekom det inga bombattentat genomförda med sådant material. På 50-talet gick även folk i kyrkan, man hade ett "fruktansvärt, ohyggligt, patriarkaliskt, kvinnoförtryckande" samhälle (d.v.s. kvinnorna var ofta hemmafruar), man trodde på Sverige, nationalstaten och folkhemmet m.m., så om det var konservativa värderingar som gav upphov till bombdådet i Norge så var det verkligen konstigt att inget dylikt skedde på femtiotalet.

 
Ingen bild

Christina

31 juli 2011 14:42

*
Varje politikers uttalande, varje riksdagsbeslut, varje lagparagraf, varje skrivelse eller beslut från tjänstemän, måste föregås av en tankeverksamhet med grunden: - Kommer detta att föranleda att personen själv, personens barn, eller personens barnbarn blir en bombare -.

*

 
Ingen bild

Christina

3 augusti 2011 13:16

*
För att använda ett lånat uttryck: -"Deras retorik är inte kostnadsfri"-
Sådana tjänstemän (eller politiker) ska ha sparken direkt, och medborgarna ska ha rejäla skadestånd, och offentliga ursäkter.

*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards