Alla inlägg under augusti 2011

Av Christina - 18 augusti 2011 12:56

  Fotproblem. Ortopedi.

 

Arbetssökande som får foten.

Eller, Sverige som rättsstat: http://www.timbro.se/bokhandel/pdf/75664437.pdf


Intressant att jämföra 2 st fall av sjukskrivningar (fall 1 och 2 här nedan), båda också lustigt nog utifrån fotproblem, hos myndigheterna AF, FK, och JK.

 

Fall 1.

En person anmäler till AF en sjukfall (drygt 2 v.), och på AF:s uppmaning sjukskriver sig personen år 2008.

Vid sjukfall kodas personen 14 i AF:s datasystem AIS ( = står inte till förfogande för arbetsmarknaden).

F-kassan bedömer istället arbetsförmågan mot arbetsmarknaden.

F-kassan avslår därför sjukpenningen. Personen förlorar samtidigt p.g.a AF:s avanmälan sin A-kassa.

Vid den tidpunkten 2008-2009 gick AF:s avanmälningar inte att överklaga till en Förvaltningsdomstol.

JK ändrar då på det förhållandet. AF:s avanmälningar går därefter att överklaga (praxis) from den 19 februari år 2009.

Stort tack till facket Metalls jurister (Erika Ejderhamn Roupé), och till IAF:s jurister !


(Fall 3. ) Själv överklagade jag en mycket ovanlig avanmälan vilken pågick under 2,5 år (kod 14) från hösten 2006 hos AF av obekanta förmedlare, till Länsrätten sommaren 2008 , och då utifrån lagrummet PuL eftersom avanmälningar då 2006-2008 inte gick att överklaga.  Överklagandet gällde bl. a. den oriktiga bedömningen. Jag hade tidigare förbrukat min A-kassa.

MEN, vid koder utifrån bedömningar ska inte PuL tillämpas. Länsrätten och JK svalde dock detta genom att tillämpa PuL, i mars månad resp. i december månad år 2009 före julhelgen.

Målet gick senare ända upp till Regeringsrätten och med samma resultat år 2010, d.v.s PuL-lagen tillämpades (inget prövningstillstånd), även efter en resning. Nu ligger fallet hos Europadomstolen.

Datainspektionen (DI) t.ex. reglerar inte koder som bygger på bedömningar (4 juni 2007).

 

Fall 2.

En person sjukanmäler sig till AF (2 v.). AF avanmäler personen (kod 14) i systemet AIS, dock 6 dagar för sent.

Personen får ingen A-kassa p.g.a AF:s avanmälan.

FK bedömer arbetsförmågan, och tycker egentligen att personen ska kunna söka jobb, d.v.s stå till förfogande, men det handlar om en operation (sängläge), så fallet är osäkert.

F-kassan hittar då istället en drygt ½ års tidigare händelse hos AF, i samförstånd med AF, så F-kassan kan avslå sjukpenningen i alla fall.

Personen får alltså varken A-kassa eller sjukpenning, och får samtidigt dessutom sin SGI nollklassad, den 24 februari 2009.

Noll-klassningen's underlag var 3 olika uppgifter (2 uppgifter* i F-kassans system ÄHS och 1 uppgift från AF:s AIS-system), kallades för en bedömning, och PuL gällde inte enligt både FK och JK.

I detta fall avhändar sig JK fallet helt och hållet, i alla dess avseenden, och detta helt nyligen.

* Varav 1 kränkande och 1 vilseledande uppgift, vilka begärts raderas.

 

Citat från JO: " Justitiekanslern (JK) begär alltid (?) att myndigheten förutom att redogöra för sakförhållandena även ska redogöra för sin inställning i frågan om skadeståndsskyldighet föreligger. " -

Sakförhållanden utreds tillsammans med den "kundmötande" organisationen.

 

Istället för att stämma JK = staten, stäm istället myndigheten för de partsbesked de lämnar till JK. Om beloppet är mindre än ½ basbelopp = ca 21.400 kr blir det ett "småmål" hos Tingsrätten.

 

Förordningen om skadestånd: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19951301.htm

 

De här 3 fallen ovanför är sannolikt toppen på ett isberg av olika men ändå liknande fall.

 

A-kassornas datasystem kallas OAS.

Samverkan har bl. a. syftet att minska dubbelutbetalningar.

 

Att juristerna inte klarar av dessa problemställningar (PuL) beror på att rätt många av dem inte är helt IT-kunniga.

Att hantera Facebook, Newsmill, och att surfa på nätet går bra, men i övrigt?

 

Av Christina - 18 augusti 2011 11:25

 

 

Kommunal personal är partiska (delikatessjäv).

Även statlig personal såklart.

De kan inte skilja på sin yrkesroll och sig själva som privat person.

De är inte professionella.

 

De klarar inte heller av sekretesslagen.

De är alltför osäkra på sig själva, och måste skaffa utlöpare.

Sedan räddas denna personal av rättsväsendet.

Inte konstigt att medborgare radikaliseras.

 

Delikatessjäv: http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4v

 

Kommunal personal: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/lararna-gor-mobbningen-varre_6396571.svd

Av Christina - 16 augusti 2011 11:41

Har det utvecklats stater inom staten i Sverige?

Stater som styrs av en mängd kungar och drottningar?

Större och mindre krig som förs mot medborgare?

Stater som skapar egna lagar och regler?

 

Allt ifrån kommunala skolor, till större och mindre myndigheter, till större och mindre hela kommuner.

 

Medborgare som trakasseras och mobbas.

Medborgare som ges diagnoser i en offerroll.

 

Det senaste exemplet i den långa raden av exempel i Sverige:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hennes-satt-gor-att-hon-blir-slagen_6391009.svd

 

 

Av Christina - 14 augusti 2011 23:16

JK:s taktik . . .

 

JK anser uppenbarligen att den ofantligt stora offentliga skatteavlönade sektorn i Sverige gör så oerhört många fel angående dels upplysningsplikten (Förvaltningslagen 4 §), och dels enligt Personuppgiftslagen (PuL, felaktiga, missvisande, och kränkande uppgifter i den offentliga sektorns olika persondatabaser), att skadestånd (enligt SkL 3:2 och SkL 3:3 resp. PuL 48 §) skulle ge ett så stort hål i statens penningpung, att det är omöjligt att bifalla.     


Så är det, och då struntar JK i folks rättssäkerhet, och alla konsekvenserna av alla fel som görs.    

 

Vad säger Piratpartiet om det?

Det är en fråga av väsentlig betydelse.

 

Det är dock skillnad på fall och fall, och fel och fel!

 

För att slippa undan i vissa fall så tillämpas istället fel lagar.

Då publiceras inte ärendena på JK:s webbsida.


http://jk.se/Beslut/YttrandenIVissaFragor/2250-11-80.aspx


Och snälla JK, att radera felaktiga eller missvisande eller kränkande eller irrelevanta uppgifter i en digital akt är inte detsamma som att gallra en hel akt.

 

  Statens penningpung.

 

Till jobbskatteavdragen 1 till 4 istället.

Låtsasverksamheter med jobb i betydelsen: "avslutar jobbet utan åtgärd".

Det är ungefär som i Fas 3, pysselsättningsplatser, fast med en HELT annan ersättning.


Jag funderar på att starta en FB-sida om detta ovan istället för den tänkta webbsidan: www.personuppgiftslagen.eu

Av Christina - 10 augusti 2011 11:38

TWITTRA

 

Nya regler i FAS 3 beslutade av AMS GD.


Ideella föreningar får rätt till undantag från Fas 3-regler.

 

-"När den ideella föreningen blir anordnare för sysselsättningsplats i Jobb- och Utvecklingsgarantins Fas 3 ska föreningen ha minst en anställd handledare per 20 deltagare.

Undantag kan i vissa fall göras för föreningar som inte har anställda men ändå kan tillhandahålla likvärdig handledning. Motivering av undantag ska dokumenteras.

Handledaren ska ha sin placering där deltagare i Fas 3 har sin sysselsättningsplats."-


20 st deltagare för en (1) handledare betyder 4.500 kr/dag till handledaren.


Kommunal anordnare i UMEÅ: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nazistiskt-slagord-hos-stadbolag_6384906.svd


http://slup.se/upload/page_documents/svar_fran_AF_20110725.pdf


I USA talar man om jobbtillväxt, i Sverige talar man om åtgärder för långtidsarbetslösa.


Kört för 50 + sökande, 57 % finns i Fas 3.

http://www.gsfacket.se/home/da/home.NSF/unid/32761458FE294B43412568FD00428507?OpenDocument


STOR utsortering i JOB: http://www.jusektidningen.se/Arkivet/2011/2/Stor-utsortering-i-Jobb--och-utvecklingsgarantin/

Av Christina - 10 augusti 2011 01:24

  Fin och snygg trädgård.

 

Det här med Personuppgiftslagen är svårt.

Egentligen skulle jag sälja mig som PuL-konsult.

Men, få vill höra sanningen.

 

I mars respektive i december år 2009 tillämpade Länsrätten i Stockholm och därefter JK personuppgifter som ingick i en rättslig bedömning enligt PuL, och inte enligt Förvaltningslagen.


I augusti 2011 tillämpar JK personuppgifter som inte tillhörde en rättslig bedömning enligt Förvaltningslagen (myndighetsutövning) och inte enligt PuL.


Hur ska ni ha det egentligen?


JK är regeringens ombudsman.

De "vitsordar" endast i stort sett skadestånd på 300 kr som skäliga.    :-)

 

I båda fallen blir det antagligen Europadomstolen som får det slutgiltiga avgörandet.

 

Håller man inte efter ogräset så har man snart ingen trädgård.

 

Jag har tidigare skrivit i bloggen om hur man ofta kan applicera ordspråk på myndigheters handläggning.

I dessa JK-fall gäller: -" Små sår (tåoperationer) respektive fattiga vänner alt. fattiga ovänner (Christina) ska man inte förakta" -   :-)

Ett spanskt ordspråk är: "Liten yxa kan fälla stort träd."  :-)
Eller, What comes around goes around, eller på svenska, Svinhugg går igen.   :-)


Bakgrundskontroller av arbetssökande: http://www.datainspektionen.se/press/nyhetsarkiv/2010/datainspektionen-granskar-bakgrundskontroller-vid-rekryteringar/


Myndigheters informationsutbyte:

http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/brister-vid-myndigheters-informationsutbyte/


Hur anställda kommer åt personuppgifter: http://www.datainspektionen.se/Documents/beslut/2009-07-07-beslut-forsakringskassan.pdf

JK jobbar med Allsång på Skansen (kanske lämpligare):

http://www.svd.se/kultur/bogarnas-fel-inte-hets-mot-folkgrupp_6379536.svd

Av Christina - 9 augusti 2011 23:06

  Fas 4.

 

Nyttomaximeringsprincipen i beslutsmodeller:-)  :-)  :-)


Vi antar att en handläggare på en myndighet ska ta ett beslut om en medborgare i Sverige.


Handläggaren lyfter telefonluren och ringer upp en annan myndighet, och en annan handläggare.

De utbyter information, i bästa fall någon korrekt och relevant information för ärendet, men inte sällan även skitsnack, fördomar, subjektiva omdömen, och ovetenskapliga påståenden.

 

Om den första handläggaren då, på ren svenska, är riktigt korkad, så skriver han eller hon in alla erhållna uppgifter i ett / sitt persondataregister.

Alltså, en helt ovetenskaplig beslutsmodell. Ingen selektering sker alls av väsentlig utredningsinformation, och absolut inte heller någon tankeverksamhet.

 

Om medborgaren då upptäcker detta förhållande, och har det förskräckliga omaket att anmäla detta, händer sällan något.

Ingen får sparken, ingen får ett löneavdrag, ingen får ens en liten liten varning. Det svider inte det minsta i baken eller i penningpungen på myndigheten. De kan alltså fortsätta med sina beslutsmodeller.

Och slutligen, personalen på tillsynsmyndigheter riskerar inte att bli arbetslösa. Dessa blir allt eftersom överbelastade med jobb.

 

Detta kallar jag för en nyttomaximering, för alla utom för medborgarna i Sverige.


:-)   :-)    :-)

Av Christina - 9 augusti 2011 14:14

Twittra.

Arbetssökande i Sverige har 2 st alternativ:

1. Emigrera

2. Eller alternativt: Apati och tolerans är ett döende samhälles sista dygder.

 

Själv har jag inte varit apatisk eller tolererat några fel före fyllda 65.

När jag fyllt 65 så emigrerar jag.

Ovido - Quiz & Flashcards