Alla inlägg under augusti 2009

Av Christina - 14 augusti 2009 11:38


Arbetslösa vecka 32 år 2009.


http://vstatkommun.arbetsformedlingen.se/s_default.aspx?kon=nej


Öppet arbetslösa (kodade 11) : 254.500

därav långtidsarbetslösa : 68.000


Arbetslösa i olika statliga arbetsmarknadspolitiska åtgärder : 116.000


Arbetslösa med olika statliga former av anställningsstöd : 93.500


Funktionshindrade (olika handikappkoder) : 66.500


Övriga arbetslösa (kodade 14) : 49.500


AMSFS :

http://www2.ams.se/regelbok/dokument/lagr_fort_b.htm


6 § Arbetsförmedlingen skall beakta att den som skrivs in har rätt att

ta del av arbetsförmedlingens service vid vilket arbetsförmedlingskontor

han eller hon önskar.


Avanmälningar:

11 §

En sökande som får sökandekategorikod Övriga inskrivna vid arbetsförmedlingen

(kod 14) eller Särskild kategori som inte statistikförs (kod 91) skall informeras om att noteringen för den som uppbär arbetslöshetsersättning medför en automatisk avanmälan till sökandens arbetslöshetskassa samt att den för alla sökande kan påverka rätten till förmåner, ersättningar och stöd som andra myndigheter beslutar om.


SoL 4:4 sista stycket: Kommunala åtgärder för arbetssökande.

Socialnämnden skall samråda med Arbetsförmedlingen innan beslut fattas enligt första stycket. (Lag 2007:409).


Kommunerna använder SoL 4:1 som om den vore en utvidgad version av SoL 4:4 och SoL 4:5, trots att lagskrivarna inom departementet ännu inte har gjort något i lagetexten förtydligande av SoL 4:1. Högst godtyckliga praxis används därför inom förvaltningsdomstolarna alltjämt.


DÄREMOT har SoL 4:1 nyligen förtydligats efter en dom i Regeringsrätten med målnr: 6371-07.

Av Christina - 13 augusti 2009 13:09


Varför jag tänker specialisera mig på Personuppgiftslagen (PuL)

är beroende på alla de fabler som jag upptäckt i vissa myndigheters persondataregister, både i mina egna ärenden och i andras ärenden.


Många handläggare (och lokala hobbypolitiker) inom den ofantliga sektorn känner knappast till vad PuL innebär, och vilka konsekvenser det kan få för både dem själva och för invånarna - medborgarna.


PuL avser inte enbart strukturerade uppgifter i datafält i databaser (t ex koder), utan även ostrukturerad personinformation i texter.


Brott mot PuL är belagt med skadeståndskrav.

PuL gäller ÄVEN för förvaltningsdomstolarnas diarieföringssystem inkl. domsluten.


INGENTING sker manuellt nuförtiden.

Av Christina - 13 augusti 2009 00:00


Apropå hobbypolitiker och deras sammansättning lokalt, resp. utbildningsbakgrund, så tror jag att det var från valstatistiken  hösten 2002 som följande uppgifter fanns.


Bland väljare med lägst utbildning hade (s), ca 50 % av deras väljare, därefter kom (m) med ca 25 %.

Högst utbildningsbakgrund hade väljare bland (kd), och därefter kom (v).

Övriga partiers siffror och plats på skalan minns jag tyvärr inte.


Ska bli spännande att ta del av 2010 års valstatistik.

Bara 1 år kvar!

Av Christina - 12 augusti 2009 22:25


Fattigdom kan definieras som brist på valmöjligheter – att vara fast i en situation där korruption och diskriminering gör det omöjligt att ta sig fram på egna meriter.


http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090813/OPINION/201940473/1023/&nocache=1


http://www.dn.se/nyheter/sverige/poliser-forbjuds-att-arbeta-politiskt-1.929151


Poliser kan sitta i en byggnadsnämnd, men inte i en socialnämnd.

I min kommundelsnämnd sitter en kriminalvårdare (m).  :-)

För övrigt ska inte hobbypolitiker få finnas överhuvudtaget.

De kan inte sköta sina politiska uppdrag seriöst vid sidan av sitt ordinarie jobb och sin familj.


Citat: - "Rågången mellan vad som är profession och vad som är politisk verksamhet. Skulle det uppstå en känslig situation kan polisen alltid anmäla jäv. " -

Vem skulle göra det? Oavsett profession.

Av Christina - 12 augusti 2009 17:39


Tänk dig att din gamla mor tvingas leva på xx kvm, utan pengar till mat eller till andra förnödenheter, och utan telefon, under 4 månader.

Endast fötterna kan användas för att kunna kommunicera med omvärlden.


Sedan när det blir rättegång mot gärningsmännen så lägger gärningsmännen fram dokument, som din mor, eller din mors ombud, inte får se, och sedan skapar rätten en dom utifrån detta. Att dokumenten är falska (oriktiga och ofullständiga) förstår dessutom inte rätten.


Så funkar vissa kommundelar och vissa länsrätter, var och en, och tillsammans.

Av Christina - 12 augusti 2009 14:52


Min kommundel har aldrig följt Förvaltninglagen (FvL) avseende §§ 16 och 17.

De sänder in dokument till länsrätten utan att delge invånaren samma dokumet.

Länsrätten beslutar sedan efter vad som står i de dokumenten (ofta så kallade daganteckningar i ärenden), trots att mycken information där är en renodlad fabricering (påhitt) av verkligheten från den kommunala handläggaren.


Så länsrättens domslut grundar sig allså på felaktig information, och kammarätten lämnar sällan prövningstillstånd.


Är det detta som kallas för rättssäkerhet inom det svenska rättsväsendet? 


http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19860223.HTM


FvL = Förvaltningslagen

FpL = Förvaltningsprocesslagen


Parters rätt att få del av uppgifter (FvL)

 

16 § En sökande, klagande eller annan part har rätt att ta del av det som har tillförts ärendet, om detta avser myndighetsutövning mot någon enskild.

 

17 § Ett ärende får inte avgöras utan att den som är sökande, klagande eller annan part har underrättats om en uppgift som har tillförts ärendet genom någon annan än honom eller henne själv och han eller hon har fått tillfälle att yttra sig över den, om ärendet avser myndighetsutövning mot någon enskild.

Av Christina - 12 augusti 2009 11:49


Så kallade "individuella" beslut är enbart bullshit för att slippa skapa prejudikat i högre instanser.

Det enda som är "individuellt" är den statliga eller kommunala handläggaren.

Fattigdom t ex skiljer sig inte åt i Sverige.


De individuella handläggarbesluten:

De skiljer sig åt mellan kommuner.

De skiljer sig åt mellan kommundelar.

De skiljer sig åt mellan olika handläggare inom en och samma kommun/kommundel.

De skiljer sig åt mellan olika länsrätter.

De skiljer sig åt mellan olika handläggare inom en och samma länsrätt.


Att Kammarrätt och/eller Regeringsrätt lämnar prövningstillstånd i mål från enskilda invånare i Sverige är lika sällsynt som tama innekatter i Grekland.

Ovido - Quiz & Flashcards