Direktlänk till inlägg 25 oktober 2009

Internet fyller 40 år . . .

Av Christina - 25 oktober 2009 18:35


Internet fyller 40 år !

Tänk vad utvecklingen har gått fort!

I början på 70-talet när jag pluggade IT så fanns hålkort som man stansade och lämnade genom en lucka till en vitklädd operatör i ett maskinrum med en jättestor dator för batch-körningar av program.

I början på 80-talet utbildade jag personal och allmänhet i "Körkort på PC".

1986 kom persondatorn på varje skrivbord där jag jobbade då.

I slutet på 70-talet kom ordbehandlingsmaskinerna till sekreterarna istället för en skrivmaskin.

1979 utvecklade jag ett första maskinellt diarieföringssystem på en Datapoint-maskin, ett test- och provsystem för att se om det var en möjlig applikation.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/40-arsfest-for-internet-1.982091


För vanliga användare fyller Internet Moppe d.v.s 15 år.


Internet fyller moppe - vad har hänt sedan 1994?
I år är det 15 år sedan de första svenska webbplatserna som riktade sig till bredare
målgrupper startades.

Med anledning av detta har .SE (Stiftelsen för
Internetinfrastruktur) låtit ta fram rapporten "Internet 15 år".

Den visar att det är det
vardagsanvändande som vanligt folk såg framför sig redan på 90-talet som präglat
utvecklingen, snarare än experternas visioner om ett helt nytt samhälle.


http://www.iis.se/se-ar-mer/ses-publikationer/

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards