Direktlänk till inlägg 7 november 2010

Af-handlingsplan och persondatabasen AIS . . .

Av Christina - 7 november 2010 18:04

Af-handlingsplan och persondatabasen AIS.


Handlingsplanen är en skyldighet enligt både ALF-lagen och AMS föreskrifter.

Det är således också din civila rättighet att kunna överklaga den och dess innehåll till en förvaltningsdomstol.


Handlingplanen är dessutom en del av hela din digitala akt i AMS persondatabas AIS, och den lyder således även under PuL-lagen.


Förvaltningsrätterna är inte insatta i IT eller i AMS föreskrifter, så ni måste utbilda dem samtidigt som ni överklagar till dem.


Jurister (utandför DI) vet vad Facebook är och vad Internet är, men de har inte ett dugg insikt i vad stora persondatabaser är och vad det innebär.


Exempel:

Om AMS har matat in i sin persondatabas, att du inte står til arbetsmarknadens förfogande + att du inte är matchningsbar + att du ska kallas till Rehab i handlingsplanen, då ska detta vara styrkt med ett underlag.


Om du är åldersdiskriminerad på arbetsmarknaden och sedan blir diskriminerad av AMS, då är det en dubbel diskriminering.


Otillåten påverkan: (stat och kommun)

Förtroendet för myndigheter: Otillåten påverkan:

http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=Motverka_otill%E5ten_handbok_2uppl_webb.pdf&url=/dynamaster/file_archive/090625/0554f2e1429ad2f1faa6d19249c85880/Motverka%255fotill%25e5ten%255fhandbok%255f2uppl%255fwebb.pdf

 
 
Ingen bild

Christina

19 november 2010 23:05

Citat från JÖ:
- "För varje sökande ska finnas en handlingsplan. Handlingsplanen ska i förmedlingsärendet klargöra vad som är målet för förmedlingens service och hur man ska nå dit. Handlingsplanen ska vara så utformad att den kan ligga till grund för den fortsatta aktivitetsplaneringen.

Handlingsplanen måste därför tydliggöra förutsättningarna för den sökandes möjligheter på arbetsmarknaden med beaktande av hans eller hennes förutsättningar vad gäller t ex utbildning och yrkesvana, kompetens och kvalifikationer, medicinska förutsättningar för att ta arbete av olika slag och möjliga geografiska sökområden.

Handlingsplanen ska säkra att varje arbetssökande erbjuds en service som är anpassad till dennes behov och innehålla en planering av hur den sökande så snabbt som möjligt ska få ett arbete.

Det AMSYK som registreras för den sökande ska svara mot den planering som gjorts i handlingsplanen. De AMSYK som registreras i förmedlingsblanketten och i handlingsplanen i AIS-F ska vara realistiska i en matchning mot arbetsmarknadens krav. AMSYK är till för att arbetsförmedlingen ska kunna göra en effektiv och träffsäker matchning av den sökandes önskemål mot den lediga plats/uppdrag som arbetsgivaren anmält till arbetsförmedlingen och de krav som arbetsgivaren ställer såsom utbildning, erfarenhet etc.

Arbetsförmedlingen och den sökande ska, om det är möjligt, vara överens om innehållet i handlingsplanen och om AMSYK:et. Om arbetsförmedlingen och den sökande inte kan nå en överenskommelse om en handlingsplan och AMSYK, handlägger arbetsförmedlingen själv ärendet samt avgör till vilka arbeten eller arbetsmarknadspolitiska program som den sökande ska anvisas och var tjänsten bäst kan levereras till den sökande.

Om en sökande som uppbär arbetslöshetsersättning, avstår från att medverka till att en handlingsplan upprättas eller inte fullgör sin del av överenskommelsen i handlingsplanen ska arbetsförmedlingen underrätta sökandes arbetslöshetskassa om detta.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards