Direktlänk till inlägg 14 mars 2011

Brott mot PuL - hur ska du göra?

Av Christina - 14 mars 2011 15:19

  

 

Brott mot PuL är vanliga i Sverige.

Och, hur ska du göra om du drabbas?

 

 

*   Vända dig till Datainspektionen (DI) och begära att DI genomför en tillsyn / en inspektion hos den myndighet du drabbats av. Myndigheten är sannolikt okunnig, så de behöver en lektion av DI.

 

*   Om du och myndigheten "tvistar" om vad som är rätt eller fel i ett personregister, då kan du vända dig till Förvaltningsrätten (FR).

MEN, det är ofta värdelöst, då FR avgör mål till 80-90 % till myndighetens fördel (den domstolen är i alla väder myndigheters säkra räddning). 

 

*   Göra en anmälan till Justitiekanslern (JK) med ett skadeståndskrav (48 § i PuL). Ja, men skadeståndet blir sällan högre än 5.000 kr, vilket inte alls avskräcker myndigheter från att fortsätta att göra fel (medvetet/avsiktligt eller av vårdslöshet/oavsiktligt). 5.000 kr är mindre än vad en anlitad privat jurist skulle ta ut i arvode för jobbet.

 

*   Göra en polisanmälan (brottskod 4030). Nej, polisen är mest vana med blod och blåmärken, stulna bilar/cyklar/handväskor, bortsprungna hundar/katter, 25 år gamla "cold cases", o.s.v., så det är värdelöst.

 

*   Stämma myndigheten hos Tingsrätten via en skadeståndstalan (48 § i PuL och SkL). Ja, men det tar tid, och kostar 450 kr, eller mer, om du mot all förmodan skulle förlora. Och det skulle du sannolikt göra utan ett ombud.

 

Felaktiga personuppgifter ger inte sällan återverkningar i andra personregister, med olika konsekvenser som en följd. Det finns alltså ett orsakssamband mellan personuppgifter, eller kausalitet på juristspråk. Detta är en mycket stark grund för skadestånd, och storleken på skadeståndet.

 

På Datainspektionen (DI) jobbar drygt 40 personer, varav 2/3 är jurister.

De gör ett bra jobb varje dag, men tyvärr tillsynes till ingen eller till väldigt liten nytta i Sverige.

http://www.datainspektionen.se/om-oss/

 

Vägledning för polis och åklagare: http://www.datainspektionen.se/Documents/vagledning-aklagare.pdf

 

Kränkningar: http://www.jure.se/ie/default.asp?url=visatitel.asp?tuid=12582

 

Datalagringsdirektivet: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/moderaterna-bor-rosta-nej-till-datalagring_6006357.svd

 
 
Ingen bild

Christina

14 mars 2011 17:14

INNAN Du vet om det finns fel uppgifter om Dig i de olika myndigheternas personregister, så måste du beställa ett registerutdrag enligt PuL 28 § från de olika myndigheterna.
Om du vill, kan jag hjälpa dig sedan att göra en anmälan till JK, om du hittar fel.
E-maila till mig: personuppgiftslagen@gmail.com

 
Ingen bild

Christina

14 mars 2011 23:33

OLIKA skadeståndsgrunder.

Krångligt?

Ett försök till en förklaring:

Personskada:
På subjektiva grunder. Följdverkningar av en skada. Behöver inte vara en brottslig gärning som grund. En kroppslig eller psykisk skada som orsakats av en förövares handlande.

Personskada : kan även ge ekonomiska förluster (ekonomisk skada, inkomstförluster)

och

Personskada : kan även ge Ideella skador:
SkL 2:1.

Sveda och värkskada räknas in under de ideella skadorna, d.v.s förutsätter en personskada, skador av övergående natur, eller lyte och men.
3.600 kr per månad om t.ex en sjukskrivning varit aktuell. SkL 2:3.

Kränkningsersättning:
På objektiva grunder. Upplevelser av skadan. Endast efter en brottslig gärning. Med gällande etiska och sociala värderingar som bas, samt kraften i offrets upplevelser av kränkningen. Den kränkande handlingens varaktighet, och ev. rädsla för liv eller hälsan.
Ett missbruk av ett beroende- eller förtroendeförhållande. Olaga tvång, olaga frihetsberövande. Även en kränkning i form av övergrepp i rättssak.

Sakskada : en skada som drabbar ett fysiskt föremål, lösa föremål, eller fast egendom (eller djur), och inte en människa.
Eller en ren förlust av ett föremål, eller en förlust av ett föremåls utseende.

Förmögenhetsskada: Samband med person och sakskada

Ren förmögenhetsskada: Inget samband med person och sakskada

















Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards