Direktlänk till inlägg 22 mars 2011

Svar från Datainspektionen & Storebror Stat & Kommun . . .

Av Christina - 22 mars 2011 11:12

 

 

OM din polismyndighet inte tar PuL-brott på allvar (brottskod 4030) så säger Datainspektionen att: då får Du gå till JO och klaga.

- "Lagen eller vägledningen har inte satt sig" -

Trist, med så många kommunikationskanaler som existerar idag år 2011.

En lag som funnits ända sedan år 1973, och nyskriven år 1998, samt kompletterad år 2007.

Om JO då blir överhopad med ärenden kanske något händer.

 

Personuppgifter och Datasäkerhet hör starkt ihop:

http://www.svd.se/naringsliv/it/cyberattack-hot-mot-medicinregister_6036459.svd

 

Klä av storebror: http://www.datainspektionen.se/Documents/integritetifokus/integritet-i-fokus-11-01.pdf

 

Låna böcker i Göteborg: http://www.jk.se/Beslut/Skadestandsarenden/2356-09-42.aspx

 

Vägledning (januari 2011): http://www.datainspektionen.se/Documents/vagledning-aklagare.pdf

 

Ett annat exempel: Politikerna i min stadsdel, Fp (98 % fritidspolitiker) tyckte i juni år 2007 att PuL var så oviktig att de delegerade besluten till handpåläggarna.

Detta hände i samband med att Datainspektionen aviserat en tillsyn i kommundelens gemensamma lokal med AF.  :-)

 
 
Ingen bild

Christina

22 mars 2011 23:26

Den gamla personuppgiftslagen från 1973 hade denna § för skadestånd:

Straff och skadestånd m.m
20 § Till böter eller fängelse i högst ett år döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet:
1. inrättar eller för personregister utan licens eller tillstånd enligt denna lag, när detta erfordras,
2. bryter mot föreskrift eller förbud som meddelats enligt 5, 6 eller 18 §,
3. lämnar ut personuppgift i strid mot 11 §,
4. bryter mot 12 §,
5. lämnar osann uppgift vid fullgörande av skyldighet att lämna underrättelse enligt 10 §,
6. lämnar osann uppgift i fall som avses i 17 §, eller
7. bryter mot föreskrift som meddelats enligt 19 §.


 
Ingen bild

Christina

22 mars 2011 23:31

Lagen från år 1998 lyder:

Skadestånd
48 § Den personuppgiftsansvarige skall ersätta den registrerade för skada och kränkning av den personliga integriteten som en behandling av personuppgifter i strid med denna lag har orsakat.

Ersättningsskyldigheten kan i den utsträckning det är skäligt jämkas, om den personuppgiftsansvarige visar att felet inte berodde på honom eller henne.

RH 2008:87 Fråga om innebörden av begreppet personuppgift i personuppgiftslagen samt skadeståndsskyldighet...

Straff
49 § Till böter eller fängelse i högst sex månader eller, om brottet är grovt, till fängelse i högst två år döms den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet
a) lämnar osann uppgift i sådan information till registrerade som föreskrivs i denna lag, i anmälan till tillsynsmyndigheten enligt 36 § eller till tillsynsmyndigheten när myndigheten begär information enligt 43 §,
b) behandlar personuppgifter i strid med 13-21 §§,
c) för över personuppgifter till tredje land i strid med 33-35 §§,
d) låter bli att göra anmälan enligt 36 § första stycket eller enligt föreskrifter meddelade med stöd av 41 §,
e) behandlar sådana personuppgifter som avses i 13 och 21 §§ i strid med 5 a § andra stycket, eller
f) i strid med 5 a § andra stycket för över personuppgifter till tredje land som inte har en sådan adekvat nivå för skyddet av personuppgifterna som avses i 33 §.


Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards