Direktlänk till inlägg 24 mars 2011

Rationalisera mera! Särskilt den offentliga personalen . . .

Av Christina - 24 mars 2011 12:50

  Betonghäckar.

 

Jag har ju tidigare bl. a. jobbat med IT, och kan i alla sammanhang se automatikens alla potentiella fördelar.

Visserligen kan rationaliseringar friställa personal, men om det gäller den offentliga sektorns personal har det enbart goda spinoffeffekter.

 

Hellre en statligt eller kommunalt anställd på A-kassa eller på annat bidrag, än på en fetsvullen skattebaserad lön, för en liten eller ingen arbetsinsats alls, eller för felaktiga och försumliga insatser.

 

En bra idé vore att skicka den typen av offentlig personal på arbetsträning inom ramen för fas 3 i AF-åtgärden JOB.

 

Alla dessa pappersblanketter som t.ex  ska fyllas i och lämnas in av medborgare.

Endast Skatteverket har kommit långt i ett automatiserat avseende.

 

Lägg ut olika blanketter på nätet, som sedan kan skickas in till en myndighet, och som därefter kan vidarebefordras digitalt, i förekommande fall, till någon annan myndighet, t.ex närvaro-/penga-blanketterna från den sökande till AF, som sedan går till FK, för arbetssökande i programåtgärder,

182.000 st blanketter varje månad

= 2,2 miljoner pappersblanketter / år!

Och, minst dubbelt så många med alla kopior som tas överallt!

Mer än 5 milj. pappersblanketter varje år.

Hur många träd i skogen blir det?

 

Friställ betonghäckarna, vilka kostar mer än de smakar, särskilt dessa inom kommunerna.

Varför ska de ha en handläggarlön när de utför administratörsjobb???

 

24-timmars myndigheterna som dog: http://sv.wikipedia.org/wiki/24-timmarsmyndighet

 

E-förvaltning: http://www.statskontoret.se/upload/Remissvar/2010/2009244.pdf

 

Politik och förvaltning (den 5 maj 2011):  http://www.statskontoret.se/for-offentlig-sektor/seminarieverksamhet/forvaltningspolitisk-dag-5-maj-2011/

 

Offentlig sektor: En skriftserie http://www.statskontoret.se/om-statskontoret/var-verksamhet/forvaltningspolitikens-utveckling/om-offentlig-sektor/

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards