Direktlänk till inlägg 24 mars 2011

Jobbjägaren avsnitt 1 . . . recension . . .

Av Christina - 24 mars 2011 22:45

  På spåret.

 

Jag har just kollat in avsnitt 1 av Jobbjägaren på TV-Play på datorn.

Det som slog mig var: Vad har Julia R. för utbildning?

37 år och jobbat med arbetssökande i 14 år, alltså sedan cirka år 1996.

* Jobbcoacher  * Ekonom  * Psykolog  * Städkontrollant

?


Klienten var ung och verkade litet omogen, så Julia R. tog en skolfrökens roll kombinerat med en militärs roll.


Klienten väntar nu sitt andra barn. En flykt från ett jobb, eller ett behov av att vara hemmafru?

Att var hemmafru i Sverige är både förbjudet och omöjligt. Det gick endast på 1950-talet

Den unga kvinnan hade en utbildning som kallskänka. Det fick mig att tänka på ett sommarjobb under studierna på en hotellrestaurang. Där fick man ha öronproppar för att inte bli verbalt miljöskadad.


Julia's punkter: Verklighet, Roller, Rädslor.


Verkligheten på arbetsmarknaden är nog inte Julia's starka sida.

Det är enbart kontakter som kan hjälpa arbetssökande.

Ungdomar av idag spelar inte roller. De är sig själva i vått och torrt. De är inte konsulter i en strikt kostym med ett professionellt språk.


Ett plus i kanten var service- och säljträningen. Kundkontakter kräver högkvalitativ service. En presumtiv arbetsgivare kan ses som en kund som ska köpa din arbetskraft.


Programmet kändes för övrigt ihåligt, och efterapade andra program.


Förnedrings-TV?

Ja, det spär på myterna om arbetslösa. Alliansen gnuggar händerna nu. De brukar kalla arbetssökande för sköra och/eller funktionshindrade.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12775022.ab


UppfostringsTV: http://www.aftonbladet.se/kultur/article12775058.ab



Förljugen omsorg: http://www.gp.se/kulturnoje/1.579757-elin-grelsson-forljugen-omsorg-i-tv-format


Socialreportage: http://hd.se/tv/2011/03/24/inte-mycket-till-avslojande/

 
 
Ingen bild

R K

25 mars 2011 17:03

Mycket bra sammanfattat. Jag blev inte lika illamående av programmet som jag först trodde att jag skulle bli, men däremot kändes det, precis som du säger, som ett konglomerat av en massa andra program. Inte minst "Lyxfällan". Det verkar som om fröken Julia ville försöka framställa sig som expert på allt.

Helt klart är också att programmet är riggat på något sätt. Jag skulle exempelvis vilja se Julia ta sig an en doktor i nationalekonomi som inte kan få jobb (eller en annan högutbildad). Men nejdå - givetvis tar hon sig bara an sådana lågkvalificerade fall som är ganska så lätta att ordna jobb till. Hon hade kanske t.o.m kontaktat det där kaféet i förväg och fixat jobbet åt sin klient. Det är ganska så logiskt. För man kan ju anta att Julia bara har tid att spendera ett par dagar på varje avsnitt; kanske bo hemma hos en familj i max en vecka eller så. Vad skall hon då göra om inte klienten lyckas fixa ett jobb på denna tid? Det är ju Kanal 5:s pengar det handlar om.

Och så en annan fråga, apropå ett inlägg av dig nedan: Du har flera gånger sagt att 9 företag av 10 i Sverige är enmansföretag. Varifrån kommer denna uppgift? Visserligen är det svårt att definiera vad som menar med näringsverksamhet, men jag har sett andra uppgifter, t.ex 78%.

 
Ingen bild

Christina

25 mars 2011 17:40

Du "RK" har nog missuppfattat mina siffror. Det finns ca 1 miljon registrerade företag i Sverige, och många av dem är soloföretagare. Den exakta siffran soloföretagare kan du få av SCB:s företagsstatistik. Jag minns den inte, men den var väldigt hög. Folk registrerar företag samtidigt som de har en anställning på sidan om.

Apropå Julia R. så levererade hon nog ett eget CV-ljug. Tittar man på hennes Webb-sida och kunderna kan hon ju knappast ha jobbat med arbetssökande i 14 år. Hon har också 2 barn, och har väl varit hemmafru då, till en del av tiden iaf.

 
Ingen bild

Christina

25 mars 2011 18:54

"RK" nu har jag kollat upp siffrorna om företag.

0 anställda: 718.000 företag i Sverige.
1-9 anställda: 224.000
10-99 anställda: 37.000
> 100 anställda: 3.500
Summa cirka 982.000 företag
Och ½ miljon människorn står utanför arbetskraften

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards