Alla inlägg under november 2010

Av Christina - 1 november 2010 19:12

Försäkringskassan sköter utbetalningarna av Arbetsförmedlingens aktivitetsstöd.

Pengarna kommer alltså från Arbetsförmedlingen.

Aktivitetsstöd får alla arbetssökande som befinner sig i en statlig Af-åtgärd.


En del blandar ihop aktivitetsstöd med aktivitetsersättning, detta senare är det som förut kallades för förtidspension.


Säg aldrig till en arbetsgivare (under t.ex. en intervju) att du får pengar från F-kassan. Då kan den presumtiva arbetsgivaren tro att du är sjuk, och då ringa upp F-kassan. Vad som sedan står i F-kassans register har du absolut ingen aning om, såvida du inte beställt ut ett registerutdrag från dem enligt PuL-lagen.


När näsvisa frågar vad jag lever på brukar jag säga "kärlek och luft".


Idag besökte jag Arbetsförmedlingen (ett kontor i City). De hade 2 st pärmar tjocka med "praktikplatser" (= gratis arbetskraft för arbetsgivare), 1 st tjock pärm med Fas 3- anordnare (= arbetsgivare som får betalt för gratis arbetskraft), och 1 tjock pärm med "Lyft-åtgärden". Kanske fanns det också fler pärmar som jag missade.


Det finns alltså betydligt FLER sådana typer av jobb än vanliga riktiga reguljära jobb med lön.


Vart är Sverige på väg ?????????

 

Vore jag arbetsmarknadsminister skulle jag inte sova en enda blund på natten !!!!!!

 

P.S När det gäller Fas 3-anordnare: Kolla upp när företagen startade! Har de startat under år 2009 är det stor risk för att de är kvacksalvare - lyckosökare  som vill sno åt sig pengar på skattebetalarnas bekostnad. D.S

 

http://www.folkbladet.se/opinion/kronikor/artikel.aspx?articleid=5408854

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards