Alla inlägg under november 2010
Livstidsinkomsten & arbetsförmedlingen . . .
Att friska stämplas som funktionshindrade är inget nytt, Detta har docent Mikael Holmqvist vid Stockholms universitet och Riksrevisorerna konstaterat för länge sedan.
AF kan stämpla friska för att de t.ex är äldre arbetssökande, och därför har svårt att konkurrera om jobben, och på så sätt blir långtidsarbetslösa.
Detta gäller inte enbart i små kommuner med en trög arbetsmarknad utan även i Stockholm.
För mig planerade t.ex. AF en stämpling, först genom att ge mig koden 14 = står ej till arbetsmarknadens förfogande, samt koden Nej = Ej matchningsbar. Efter detta skulle ett internt rehab-team förse mig med en stämpel (hösten 2006 före valet).
Men, jag vägrade självklart.
Koderna kvarstod under 32 månader.
Ett av AMS verksamhetsmål är ett tak på antalet långtidsarbetslösa, och finns det då pengar kvar i potten på förmedlingskontoren för funktionshindrade, så skapar AF fritt olika diagnoser, och handikappkodar helt friska, för att dessa ska kunna skickas ut på OSA- eller lönebidragsanställningar, ofta till kommunerna.
För mera info:
Läs t ex JO-ärendet dnr.: 2551-2001, och Rapport 2007-11-30 från Riksrevisionen.
Läs även Expressens artikelserie i augusti år 2006 (särskilt den 2006-09-12).
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/handikappolitiken-en-bjorntjanst-i-all-valmening_5645035.svd
Fas 3 inom JOB (SFS 2007:414) trafficking inom landet? Definition på trafficking: ….trafficking innefattar ofta ett inslag av påtryckning och falska löften . . . ...rekrytera och hysa människor ….människor för att utnyttja dem till arbete…..
...maktmissbruk och/eller utväxling av pengar eller förmåner för att erhålla samtycke till utnyttjande av en person från andra personer som har kontroll över den första personen.
...avsikten är att utsätta någon för utnyttjande
….de omfattas inte av några avtal på arbetsmarknaden, och blir inte sällan illa behandlade av sina arbetsgivare….
….lönerna är låga …..
….svårigheter uppstår om de vill lämna sin arbetsgivare
De privata företag som uppstod under år 2009, och vars kärnverksamhet består av fas 3 arbetssökande personer, för vilka de får 225 kr/ dag, vilket minst ger 6 miljoner/år vid 100 deltagare i låtsasverksamhet.
FN:s definition:
- A financial or other material benefit - Threat or use of force or other forms of coercion - Exploitation - Forced labour or services, slavery or practices similar to slavery
Är dessa svenska företag trafficking-företag?
Trafficking = att utnyttja utsatta människor, t.ex svenska arbetssökande, för ekonomisk förtjänst och vinning.
Definition på t.ex hallick:
En hallick eller sutenör är en person som bedriver koppleri, det vill säga främjar och/eller tar emot pengar.
Ordets ursprung återfinns i tjeckiskan.
Ytterst kommer ordet från finländskan, där det betyder skojare.
Den som kopplar ihop en utsatt arbetssökande med ett mer eller mindre seriöst företag, detta kan väl kallas för koppleri, eller hallickverksamhet.
Liknande fall: http://www.dn.se/ekonomi/priset-for-ett-jobb-i-sverige-30000-1.1203165
Relationen mellan staten och privatmarknaden: http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=885&module_instance=12
Motion: http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&doktyp=mot&rm=2010/11&bet=A233&dok_id=GY02A233
Af-handlingsplan och persondatabasen AIS.
Handlingsplanen är en skyldighet enligt både ALF-lagen och AMS föreskrifter.
Det är således också din civila rättighet att kunna överklaga den och dess innehåll till en förvaltningsdomstol.
Handlingplanen är dessutom en del av hela din digitala akt i AMS persondatabas AIS, och den lyder således även under PuL-lagen.
Förvaltningsrätterna är inte insatta i IT eller i AMS föreskrifter, så ni måste utbilda dem samtidigt som ni överklagar till dem.
Jurister (utandför DI) vet vad Facebook är och vad Internet är, men de har inte ett dugg insikt i vad stora persondatabaser är och vad det innebär.
Exempel:
Om AMS har matat in i sin persondatabas, att du inte står til arbetsmarknadens förfogande + att du inte är matchningsbar + att du ska kallas till Rehab i handlingsplanen, då ska detta vara styrkt med ett underlag.
Om du är åldersdiskriminerad på arbetsmarknaden och sedan blir diskriminerad av AMS, då är det en dubbel diskriminering.
Otillåten påverkan: (stat och kommun)
Förtroendet för myndigheter: Otillåten påverkan:
År 2006
- "Lagda bredvid varandra bildar rapporterna ett mönster där byråkratisk slapphet, usel kontroll, svaga analyser, dåligt förberedda beslut, och slöseri med skattemedel tycks genomsyra både regeringskansliet och de centrala myndigheterna
http://www.timbro.se/innehall/?isbn=9175666286
År 2004
Därför gick det åt skogen . . .
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/samhalle/darfor-har-det-gatt-at-skogen_145871.svd
Illegala invandrare (papperslösa) som får 50 kr/tim svart, arbetssökande äldre akademiker som får 50 kr/dag (matposten) av Stockholms kommun, fas 3-are i AF-åtgärden JOB som antingen är låtsaskonsulter på en Jobbfabrik, eller som sorterar kläder på Myrorna för existensminimum i lön.
Politiker, tjänstemän, jurister och journalister, med välfärdslandets tunnelseende.
Hur har de tänkt sig att det ska sluta?
http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.475541-blunda-inte-for-papperslosa
Blunda inte för arbetslösa!
Diskrimineringsombudsmannen (DO).
Även barnen (såväl stora som små barn) i en familj bevittnar när deras föräldrar diskrimineras av samhället.
Inom arbetsmarknaden och AF gäller följande enligt diskrimineringslagen:
Om missgynnandet har samband med: (lagens begränsningar):
Kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning, eller ålder,
Dessa här ovan egenskaper eller attribut förstärks sedan av din "sociala status", vid varje tidpunkt under ditt liv, se t.ex NUTEKS graderingar av människor i ett annat inlägg i bloggen under oktober månad 2010.
Din arbetsgivare får inte diskriminera dig som arbetssökande eller som praktikant. Även du som är inhyrd och inlånad har ett skydd mot diskriminering.
Du är också skyddad mot diskriminering om du går till en arbetsförmedling AF eller deltar i en kurs där hos AF, i kontakten med ditt fack, om du ska starta eget och söker bidrag hos AF, när du ansöker om exempelvis legitimation för yrkesbehörighet, och i kontakten med din arbetslöshetskassa.
Kom ihåg: Vad är sant och vad är styrkt.
Vissa jurister-domstolar bryr sig dock tyvärr inte ens om vad som är styrkt.
Diskrimineringsombudsmannen (DO) ser till att diskrimineringslagen följs.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20080567.htm
Övriga Fas 3 anordnare hittar Du i pärmar på Arbetsförmedlingens olika AF-kontor.
AF törs tydligen inte mata in dessa uppgifter på sin webbplats.
Fas 3 anordnare får betalt för gratis arbetskraft:
Rulla ned cirka 3 cm på webbsidan nedanför --->
Det här "Jobb-centret" med gratis arbetskraft drar in minst 6 miljoner om året från staten:
Info för arbetsgivare i Fas 3: http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.4b7cba481279b57bec180002298/job_fas3_ag.pdf
*
Arbetsförmedlingen, F-kassan, och kommuner är generösa med att sprida sekretessbelagda uppgifter vilt omkring sig, vare sig uppgifterna är riktiga eller oriktiga.
Myndigheter kan begära utlämnande av sekretessbelagt material från andra myndigheter, men då ska uppgifterna först bedömas om dessa kan leda till men och till skada för medborgaren* (t.ex. missaktning), och även en analys av den frågande myndighetens reella behov av uppgifterna ska göras (en behovsprövning). Fler uppgifter än nödvändigt är förbjudet enligt lagen.
* prop.1979/80:2 Del A s. 455 f och s. 493 och prop. 1979/80:2 Del A s. 83.
Grovt slarv med sådant kan leda till åtal av handpåläggaren, och även andra diciplinära åtgärder.
Sekretesslagens generalklausul gäller således sällan.
I OSL talas om röjande av uppgift. En uppgift kan röjas på olika sätt, till exempel genom att en tjänsteman lämnar ut en sekretessbelagd handling, eller muntligen berättar något han eller hon vet om.
Det är av största vikt att den befattningshavare vid en myndighet, som har fått förtroendet att behandla sekretessbelagda uppgifter, sköter sitt uppdrag med omsorg och noggrannhet. Befattningshavaren har ett personligt ansvar om han eller hon röjer sekretessbelagda uppgifter. Så här skriver verksjuristen Joanna Persson- Berlin t.ex : Om AMS krav på externa aktörers sekretess. Några sådana krav på den interna verksamheten tycks inte finnas.
http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.15e5f5612b2fbb052380001411/rattslig_coacher.pdf
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | 7 | |||
8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
|||
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
|||
22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 |
|||
29 | 30 | ||||||||
|