Alla inlägg den 1 juni 2010

Av Christina - 1 juni 2010 12:04

Hur klarar arbetsförmedlingen invandrade akademiker, när AF inte klarar svenskfödda akademiker? Den traditionen saknas helt.


Jag kan ta mig själv som ett exempel (känner för övrigt till även flera andra fall).

För 3,5 år sedan avslog AF en 12 veckors kurs till A-kasse-handläggare, med en jobbmöjlighet redan sommaren 2007. Nu sommaren 2010 (efter fas 1 i JOB, SFS 2007:414) ska jag anvisas till försäljarjobb.

Jag skulle behöva en kurs i SAS och/eller SSPS, men nekas detta av AF.


Hälften av 40-talisterna har redan gått i pension utan att det märkts särskilt på arbetsmarknaden.

Jag har en 80-talist i familjen vilken jag varnar med stort V att ta studielån och fortsätta plugga vidare. Jobbmeriter är vad som gäller idag.


Innan en invandrad akademiker kan söka jobb måste personen kunna tala, skriva, stava, och läsa svenska.

Själv skulle jag gärna kunna tänka mig städa hotell i Grekland, som invandrare där, innan jag kan grekiska.


http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/integrationen-under-luppen_4796029.svd


Ovido - Quiz & Flashcards